tips og triks for arrangører og destinasjoner

Hvordan gjøre Sharebus til en suksess

En Sharebus trenger et antall billettkjøp før den blir kjørt. Riktig kommunikasjon er helt avgjørende for å få til samkjøringsbuss. Med noen enkle bidrag fra arrangøren får arrangementet et miljøvennlig, hyggelig, komfortabelt og enkelt transporttilbud.

Basert på erfaring og suksesshistorier har vi her samlet tips til arrangører og destinasjoner for å sikre et godt busstilbud.

SJEKKLISTE:

1) Reelt behov.

Er det behov for transport til eller fra mitt arrangement?

Finnes det allerede gode reisealternativer? Har dere tidligere erfaringer som tilsier hvor behovet for transport er størst? Sharebus er perfekt der øvrig tilbud er begrenset, dyrt eller lite miljøvennlig.  

Tips: En del aktører spør sine deltakere på sosiale medier om interessen for transport:

Vi ønsker å tilrettelegge for samkjøring og vil i samarbeid med anerkjent busselskap sette opp Sharebus-ruter for vårt kjære publikum. Er DU interessert i transport til eller fra festivalen? Skriv i kommentarfeltet under om du kunne tenke deg et slikt tilbud og hvor du ønsker at bussen skal reise.  (Benytt emojis etter eget ønske og legg gjerne inn video slik at publikum blir kjent med konseptet, eller spør Ferdia om et passende bussbilde.

Se eksempel her:

2) Gode pick-up punkt.

Velg et egnet og nøyaktig definert avreisested for bussen. Ingen skal lure på hvor de finner bussen. Helst bør avreisestedet være et sted ikke alle gjester går forbi. Hvis mange uten billett prøver å gå på, er det krevende for sjåføren og kan gi dårlig kundeopplevelse.

3) Gjør busstilbudet kjent

Det er du som arrangør som har de beste mulighetene for å nå frem til de som trenger buss. Ferdia hjelper deg med forslag, men arrangør/destinasjon må kommunisere i sine egne kanaler:

- På arrangørens/arrangementets/destinasjonens egen nettside
- I egen sak i nyhetsbrev, samt som rubrikk på nyhetsbrev
- På SoMe
- Og gjerne i direkte kommunikasjon med deltakere/gjester

Påminnelse 2 uker og 1 uke før arrangementet er ekstra viktig for å få nok billettkjøp før fristen for å eventuelt kansellere bussen.

Forslag til tekst

Det er mange måter å kommunisere at man tilbyr Sharebus, og det er noen opplagte fordeler som miljøvennlig, sosialt, komfortabelt og prisgunstig. I tillegg er det viktig for konseptet Sharebus at deltakerne ikke sitter igjen med inntrykk at man kan vente til dagen før eller samme dag med å bestille! En forutsetning er at bussen klarer sitt passasjermål. Få derfor frem fordeler med å kjøpe billett tidlig, enten det er fordi da er man sikret plass, eller at laveste prisene ligger ute først eller at bussen må ha et visst antall kjøpte billetter for å bli bestilt.


Spør gjerne oss om hjelp. Her er vårt generelle tekstforslag som et utgangspunkt:

Vi legger til rette for samkjøring og har satt opp Sharebus til og fra vårt arrangement. Nå blir din reise både tryggere og enklere, og dessuten miljøvennlig.

Sharebus er et mobilitetskonsept fra Ferdia i samarbeid med ledende busselskap i Norge.

En Sharebus trenger at mange nok kjøper billett for at den skal kjøre. Derfor er det svært gode priser hvis du kjøper billett tidlig.

På hjemmesiden

Ferdia lager ofte egne landingssider for større arrangement, men vi oppfordrer også våre samarbeidspartnere til å lage nyhetssak om samarbeidet. I tillegg til teksten over som beskriver i ord fordelene, burde man kort forklare hva Sharebus er og skrive rutene. Typ:

Hva er Sharebus?

Sharebus er bussdeling, og har blitt populært i Norge. Sammen med andre kommer du nå raskere og tryggere frem til en konkurransedyktig pris.

Her er de publiserte turene (eksempel-tekst)

Rute 1: Støtvigveien Larkollen – Moss Stasjon – Mosseporten
Kjøp billett her

Rute 2: Støtvigveien Larkollen – Halmstad – Råde – Sarpsborg bussterminal
Kjøp billett her

Har du spørsmål knyttet til din reise? Nøl ikke med å kontakte Ferdia på post@ferdia.no og telefon: 930 99 370

Vi ønsker deg en behagelig reise!

Dine rettigheter som Sharebus-kunde

Hvis du kjøpte billett før bussen var bekreftet, får du melding når den har nok passasjerer. Skulle en Sharebus ikke få nok passasjerer, blir billetten(e) automatisk refundert. På sharebus.co kan du se om bussen er bekreftet eller hvor mange billettsalg som mangler. Her kan du evt. avbestille billett på en ikke-bekreftet buss.

Les reisevilkår her

_____________________________________________________________

Eksempler

På Ferdias Facebook-side finner du kommunikasjon av Sharebus-tilbudet for andre arrangementer som du kan bli inspirert av og gjenbruke. Vi hjelper deg gjerne!

Kjekt å vite

Vi har samlet noen av de vanligste spørsmålene vi får fra kunder. Håper det kan hjelpe deg.

Relaterte turer

No items found.